dinsdag 21 maart 2017

Bruidsfotograaf



Bruidsfotograaf, dat is best wel een bijzonder beroep. Hoe wordt je nou bruidsfotograaf?

Weet je dat bijvoorbeeld al als je 15 jaar bent. Kan je dan al roepen: ik wordt later bruidsfotograaf! Je kan natuurlijk op jonge leeftijd de fotovakschool doen. Later kan je ook de fotoacademie doen. Ik heb beide niet gedaan. Het vak fotografie heb ik geleerd door veel te doen en later door diverse workshops en lezingen te volgen. Dat doe ik overigens nog steeds. Ik geef inmiddels zelf ook les. Ik coach bruidsfotografen maar ook een workshop strobist is een mogelijkheid bij mij.

Ik ben zelf in het vak gerold.

Ik wilde wel iets creatiefs doen, iets met kleuren. Kleur is in mijn hele leven al belangrijk geweest voor mij. Maar wat ik wilde worden wist ik eigenlijk niet. Het is maar goed dat ik er ben ingerold anders had ik het misschien nog niet geweten.

Fotograferen deed ik al, met een klein compact cameraatje.

Later met een spiegelreflex en toen begon ik dieren te fotograferen. Ik had nog niet de intentie om bedrijfsfotograaf te worden laat staan bruidsfotograaf.
Maar fotografie begon wel steeds belangrijker te worden voor mij en uiteindelijk vroeg iemand mij of ik hun bruidsfotograaf wilde zijn op hun bruiloft. Ik vond het een eer! Eerlijk gezegd had ik geen flauw idee wat het allemaal inhield, maar ik ging ervoor. Ze hadden het volste vertrouwen in mij en ik ben mijn gang gegaan, het bruidspaar was super blij en ik was een enorme ervaring rijker. Zo ben ik uiteindelijk bruidsfotograaf geworden. Sinds 2005 zelfs full time bruidsfotograaf.

En nog steeds vind ik het een prachtig vak.

Ik heb nog steeds bij elke bruiloft die kick de drang om weer wat anders neer te zetten. Om het nog beter te doen, mezelf weer uit te dagen. Dat hou ik erin en dat brengt me steeds weer dat geluksgevoel. Jezelf uitdagen, jezelf verder dwinger, beter, mooier, gekker, gekleurder, noem maar op. Blijven groeien als bruidsfotograaf, ik vind het belangrijk.

Bruidsfotografie is een bijzondere tak van fotografie.

Maar waar moet een goede bruidsfotograaf allemaal aan voldoen? De meningen daarover zijn wellicht verschillend, maar ik vind onderstaande punten belangrijk:
meeleven en meedenken met het bruidspaar
kennis van je apparatuur en techniek
goed verzorgde apparatuur
keurige nabewerking en selectie van je beelden
op de hoogte blijven van nieuwe trends of trendsetter zijn
een duidelijk doorgevoerde eigen stijl
mogelijkheid tot het wel of niet afnemen van een trouwalbum
duidelijke administratie en facturering
duidelijke en verzorgde website


Dit zijn maar een paar voorbeelden die kenmerkend zijn voor mijn bruidsfotografie. Wil je meer zien kijk dan even op het portfolio FONKELEND en TROUWEN.
 








Geen opmerkingen:

Een reactie posten